Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2014

Η αξιολόγηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα

ύμφωνα με την έρευνα του Ευρωβαρομέτρου 471/ 2014)
Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου διεξήχθη και στα 28 κράτη μέλη μεταξύ 26 Απριλίου και 11 Μαΐου 2014.  Συμμετείχαν σε προσωπική συνέντευξη 27.998  άτομα από διαφορετικές κοινωνικές και δημογραφικές ομάδες.

Οι διαπιστώσεις της έρευνας επιβεβαιώνονται από τα αποτελέσματα ξεχωριστής διαδικτυακής διαβούλευσης της Επιτροπής, με τίτλο «Για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου δεξιοτήτων και επαγγελματικών προσόντων»

Τα αποτελέσματα και οι συνέπειες της διαβούλευσης και της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν στη διάσκεψη σχετικά με τον ευρωπαϊκό χώρο δεξιοτήτων και επαγγελματικών προσόντων,
που λαμβάνει χώρα στις 17 Ιουνίου  2014  στις Βρυξέλλες.
 

Για την αξιολόγηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Στην ερώτηση για την αξιολόγηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης που είχαν στη χώρα τους, το  42% των Ελλήνων  τη χαρακτήρισαν καλή έως πολύ καλή, ενώ αντίθετη άποψη εξέφρασε το 7%. Τα αντίστοιχα ποσοστά στην ΕΕ ήταν 57% και 7%.


 

Οι σημαντικότερες πτυχές της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, σύμφωνα με τους πολίτες της ΕΕ, αφορούν ιδίως την ικανότητα των εκπαιδευτικών να κινήσουν το ενδιαφέρον των φοιτητών και να τους κάνουν να δραστηριοποιηθούν. Το σημείο αυτό φαίνεται ότι απαιτεί τις περισσότερες βελτιώσεις (51%). Άλλοι τομείς που επιδέχονται βελτίωση είναι τα μαθησιακά περιβάλλοντα, ώστε να τονώσουν τη δημιουργικότητα και το ενδιαφέρον (41%), και η πρακτική επαγγελματική πείρα σε εταιρεία ή οργάνωση (37%).

Η μεγάλη πλειονότητα των πολιτών της Ένωσης (95%) θεωρεί ότι οι δεξιότητες μπορούν να αποκτώνται εκτός της επίσημης εκπαίδευσης, ιδίως οι δεξιότητες ξένων γλωσσών και δεξιότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες θέσεις εργασίας.

Σε ερώτηση για την αξιολόγηση της ανώτατης εκπαίδευσης που έλαβαν στη χώρα τους,  το 29% των Ελλήνων  τη χαρακτήρισαν καλή έως πολύ καλή, ενώ το 5%  εξέφρασε αντίθετη άποψη. Στην ΕΕ τα ποσοστά των απαντήσεων ήταν 39% και 5% αντίστοιχα.

Περίπου το ένα τέταρτο (23%) των πολιτών της ΕΕ θεωρούν ότι η εκπαίδευση ή η κατάρτισή τους δεν τους παρείχε τις απαιτούμενες δεξιότητες ώστε να βρουν μια θέση εργασίας, η οποία να ανταποκρίνεται στα επαγγελματικά τους προσόντα.

 


 

Το 43% των Ελλήνων θεωρούν ότι η εκπαίδευση ή η κατάρτισή τους δεν τους παρείχε τις απαιτούμενες δεξιότητες ώστε να βρουν μια θέση εργασίας η οποία να ανταποκρίνεται στα επαγγελματικά τους προσόντα. Το ποσοστό αυτό κατατάσσει την Ελλάδα πρώτη στην ΕΕ και ακολουθούν η Ισπανία (38%) και η Ιταλία (35%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στη Γερμανία (13%) στη Δανία (11%) και στη Σουηδία  με (10%). (Διάγραμμα με κόκκινο χρώμα).

Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου διεξήχθη και στα 28 κράτη μέλη μεταξύ 26 Απριλίου και 11 Μαΐου. · 27.998  άτομα από διαφορετικές κοινωνικές και δημογραφικές ομάδες συμμετείχαν σε προσωπική συνέντευξη.

Οι διαπιστώσεις της έρευνας επιβεβαιώνονται από τα αποτελέσματα ξεχωριστής διαδικτυακής διαβούλευσης της Επιτροπής, με τίτλο «Για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού χώρου δεξιοτήτων και επαγγελματικών προσόντων», η οποία απευθύνεται σε ειδικούς του τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης,  από 36 χώρες (όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ συν τη Νορβηγία, την Ελβετία, την Τουρκία, τη Σερβία, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, το Κοσσυφοπέδιο, το Μαυροβούνιο και την Αυστραλία). Η διαβούλευση αυτή συγκέντρωσε τις απόψεις σχετικά με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ενδιαφερόμενοι όταν επιχειρούν να αναγνωρίσουν τις δεξιότητες και τα επαγγελματικά τους προσόντα σε όλη την Ευρώπη και διαπίστωσε ότι υπάρχει ευρεία υποστήριξη για την ανάληψη δράσης με σκοπό την απλούστευση των ευρωπαϊκών εργαλείων για την αναγνώριση των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων, προκειμένου να γίνουν πιο συνεκτικά και ευκολότερα στη χρήση τους, και να ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες των μαθητών, των φοιτητών, των εργαζομένων και των εργοδοτών. Οι ερωτηθέντες ζητούν επίσης η εκπαίδευση και η κατάρτιση να εστιάζονται περισσότερο στις γνώσεις που έχουν αποκτηθεί παρά στον αριθμό των ωρών διδασκαλίας.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, με την πάροδο του χρόνου, εφαρμόστηκαν διάφορες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες προκειμένου να προωθηθεί η αναγνώριση των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων, όπως το ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων, τα συστήματα χορήγησης και συσσώρευσης ακαδημαϊκών μονάδων για κύκλους μαθημάτων, η διασφάλιση της ποιότητας και η τεκμηρίωση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων. Ωστόσο, παραμένουν σημαντικές δυσκολίες: οι πρωτοβουλίες εφαρμόζονται με αργούς ρυθμούς, επίσης  εξακολουθούν να υπάρχουν υπερβολικά πολλά εμπόδια όσον αφορά την κινητικότητα φοιτητών και εργαζομένων και οι τρέχουσες πρωτοβουλίες δεν είναι επαρκώς προσαρμοσμένες στις εξελίξεις στον χώρο της ψηφιακής μάθησης και στη «διεθνοποίηση» (κινητικότητα φοιτητών μεταξύ χωρών εντός και εκτός ΕΕ, απονομή κοινών πτυχίων από πανεπιστήμια διαφορετικών χωρών).

Σχετικά με τις διάφορες κοινοτικές πρωτοβουλία για τη διευκόλυνση της κινητικότητας των εργαζομένων, το 25% των Ελλήνων, γνώριζαν την ύπαρξη του Europass που είναι μια κοινή φόρμουλα βιογραφικού σημειώματος (CV), ενώ το 10%  γνώριζαν το διαβατήριο γλωσσών και μόλις το 5% στην  Ελλάδα, την κοινοτική υπηρεσία παροχής πληροφοριών για την Ευρώπη Europe Direct.

Μόνο το 9% δηλώνει ότι γνωρίζει σε ποιο επίπεδο του ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων αντιστοιχούν τα προσόντα του, και μόνο το 21% έχει ακουστά το ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων.

Συνολικά, το 44% των πολιτών της ΕΕ αναφέρουν ότι έχουν αναζητήσει κάποιου είδους πληροφορίες σχετικά με την εκπαίδευση, την κατάρτιση ή τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Μόλις λίγοι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) δηλώνουν ότι βρήκαν τουλάχιστον εύκολα τις πληροφορίες που χρειάζονταν.

Ειδικότερα, ενώ περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) πιστεύουν ότι τα επαγγελματικά τους προσόντα θα αναγνωρίζονταν σε άλλα κράτη μέλη, το 23% απάντησε αρνητικά, ενώ το 6% προσπάθησε να εργαστεί ή να σπουδάσει σε άλλο κράτος μέλος, αλλά δεν τα κατάφερε, είτε επειδή δεν αναγνωρίζονταν τα εν λόγω προσόντα του από τους δυνητικούς εργοδότες ή τα εκπαιδευτικά ιδρύματα είτε επειδή οι ερωτηθέντες δεν είχαν επαρκείς πληροφορίες για την αναγνώριση των προσόντων τους στο εξωτερικό.
 
Δείτε όλη την έρευνα του Ευρωβαρομέτρου 471 /2014 εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου